‹ Terug naar overzicht

“Wij vinden houvast in Bijbelse waarden, geven studenten normen mee”

Downloaden als PDF
Verhaal_Blonk-dPotter.jpg

GOD, DE HEERE, REGEERT

De omstandigheden mogen dan veranderd zijn in 2020, het wezen van het reformatorisch onderwijs niet, vinden W.J. (Willem) de Potter (college van bestuur Hoornbeeck College en Van Lodenstein College) en A.G. (Ad) Blonk (directeur Hoornbeeck College). Een kort tweegesprek.

[De Potter] Een school is een organisatie van mensen, van studenten en personeelsleden. Het draait er om de factor mens, maar die is dit jaar soms overheerst door techniek. Techniek is een geweldig hulpmiddel en we zijn er druk mee geweest, maar het is een middel, geen doel. Uiteindelijk is het Hoornbeeck College 
een gemeenschap van mensen, een plaats waar we het goede gesprek voeren, waar je met je vragen en zorgen heen kunt. Goed onderwijs heeft tot doel om jongeren verder te helpen bij hun vorming, op weg naar zelfstandigheid.

[Blonk] Wat ik lastig vond in 2020? Van een pandemie gaat een sprake uit. Maar al snel ben je met elkaar op zoek naar oplossingen, om de gevolgen op te vangen. Online lesgeven bijvoorbeeld en dat lukt vervolgens ook. Maar, waar blijft dan die roepstem die we horen? Tegelijk: ik was in mei aanwezig bij een online les en bij de dagopening van onze docente merkte je de vragen bij studenten. Wat betekent dit allemaal? Mevrouw, hoe kijkt u er tegenaan? Onze docente ging in op de maakbaarheidsgedachte en de betrekkelijkheid van het leven; gaf een persoonlijk antwoord. Mooi.”

[De Potter] Jongeren zijn mondiger, ook over geloofszaken. Zeker in een-op-een-contacten lieten ze zich dit jaar zien, ook als het ging over hun onzekerheid en twijfels. Een voorbeeld? Eén van de studenten werd met corona opgenomen in het ziekenhuis. Niet alleen oudere mensen krijgen het. Zij ervoer de betrekkelijkheid en is anders tegen het leven aan gaan kijken. 

[Blonk] Zo’n voorbeeld onderstreept het belang van ons reformatorisch onderwijs. Uiteindelijk staat de vorming van identiteit centraal. Die mogen we meegeven. Als je dan ziet hoe studenten zich soms ontplooien, daar ben ik dankbaar voor. Ik vergeet nooit de studente die in haar eerste stage werd geconfronteerd met euthanasie. Ja, ze was van de kaart, maar terug op school kon ze haar verhaal vertellen.

[De Potter] Goed onderwijs geven, een goede gemeenschap zijn, dat probeert iedere school. Maar wij vinden houvast in Bijbelse waarden, geven studenten normen mee. Ja, die kunnen wel eens vragen oproepen. Jongeren van 16 tot 20 jaar weten veel, kunnen veel en willen soms even schuren. Dat is prima. Maar boven de waarden en normen zit de boodschap van redding voor verloren mensen.

“Wij vinden houvast in Bijbelse waarden, geven studenten  normen mee” 

[Blonk] Dat is hét wezenlijke element in ons onderwijs. In alle onzekerheid van de tijd weten we: God, de HEERE, regeert. Dat mogen we ook in deze tijd meegeven aan studenten.