‹ Terug naar overzicht

“Ik dacht wel eens: wie leert nu meer van wie? Studenten en collega’s van mij of ik van hen?”

Downloaden als PDF
Verhaal_Lindhoud.jpg

Loopbaanwending

J.G. (Georg) Lindhoud was tot eind september 2020 locatiedirecteur van Hoornbeeck College Apeldoorn en is per
1 oktober 2020 benoemd als evangelist voor Stichting Bethlehem in Zuid-Afrika. Hij hoopt D.V. oktober 2021 met zijn gezin te vertrekken.

"Het verlangen om in Gods Koninkrijk te dienen ervaren we reeds zo'n twintig jaar. Zestien jaar lang mocht dat op het Hoornbeeck College. Een bezoek aan Afrikaanse bootvluchtelingen op Sicilië in 2018 gaf een nieuw perspectief. Dat bezoek heeft me echt gegrepen. Indrukwekkend om daar evangelisatiewerk te doen.
Als je dan thuiskomt, stel je jezelf de vraag: wat heeft de nood van deze mensen mij te zeggen? Tegelijk ga je ook weer over tot de orde van de dag."

In september 2019 stond er een advertentie van Stichting Bethlehem in ons kerkblad. Zij zochten een evangelist voor Zuid-Afrika. We zeiden: dat is niets voor ons, wij hebben een gezin met vijf kinderen. Wel waren we nieuwsgierig, wie zou erop reageren? In de kerstvakantie van 2019 kwam er een herhaalde oproep. Toen keken we met andere ogen naar die advertentie. We hebben een brief geschreven, in het besef dat het nodig is dat de Heere Zelf mee optrekt. Een preek over de wijzen uit het oosten die hun land moesten verlaten om te volgen gaf bij ons de doorslag. We hebben de brief verstuurd en gevraagd: Heere, als het Uw weg is, open dan de deur.

Een periode van gesprekken met het stichtingsbestuur en afgevaardigden van het deputaatschap volgde. Mede door de coronacrisis heeft het proces een half jaar geduurd. Als locatiedirecteur van het Hoornbeeck College Apeldoorn wilde ik als kapitein op het schip de school niet verlaten. Zeker niet toen de school in maart dicht ging. Uiteindelijk volgde het benoemingsgesprek en werd ik benoemd.

De kinderen hadden we tijdens de procedure niets verteld, het valt voor hen immers niet mee om het voor zich te houden. Toen we het vertelden moesten ze dit wel eerst verwerken. De eerste vraag van onze zoons was: gaat de Lego wel mee? Later ontdekten we dat ze een Woord & Daad beeld hebben bij Afrika. Je woont er in een lemen hutje met strodak. Toen we de huizen in Pretoria lieten zien, zeiden ze: ‘Hé, ze hebben daar gewoon normale huizen’. Inmiddels zitten ze er positief in. De voorbereiding is gestart met een mix van theologische toerusting en praktische vorming. Het is de bedoeling om D.V. oktober 2021 te vertrekken. Het afscheid van het Hoornbeeck, in september van dit jaar, kostte pijn. Een soort rouwproces. Ik voel me intens verbonden met de school, heb er een geweldig goede tijd gehad. Een leerzame, vormende tijd ook.

"Ik dacht wel eens: wie leert nu meer van wie? Studenten en  collega’s van mij of ik van hen?”

Ik kijk er met dankbaarheid op terug. De zestien jaar onderwijservaring ervaar ik als een geschenk dat ik mee mag nemen naar Zuid-Afrika. Om daar het Evangelie door te geven aan de allerarmsten. We hopen in liefde en eenvoud het Woord te zaaien. Met het uitzien en verlangen dat God Zelf Zijn zegen eraan verbindt. In de hoop dat er een gemeente mag komen en voor velen zal gelden: "Kom, ga met ons..."