“Door corona zijn we dankbaarder voor de kleine dingen geworden. En een dag naar school gaan, dat waardeer je nu veel meer.”

Verhaal_vriendschap-3stud.jpg

Vriendschap

Willianne, Dianne en Mirjam (allemaal door elkaar): “We hebben elkaar maanden niet gezien in coronatijd. Elkaar opzoeken, dat deed je gewoon niet en je ging ook niet met het OV. Die tijd duurde wel lang, maar is toch voorbijgevlogen. Dat we nu weer drie dagen les krijgen is eigenlijk ideaal. Het scheelt in de reistijd, maar je ziet elkaar toch steeds. Door corona zijn we dankbaarder voor de kleine dingen geworden. En een dag naar school gaan, dat waardeer je nu veel meer.”

Slechts 2% van de wereldbevolking heeft blond haar. Dus het is best bijzonder dat ze alle drie deze haarkleur hebben, vertellen Willianne, Dianne en Mirjam met een glimlach op hun gezicht. Ze zijn even de klas uitgelopen om te praten over hun vriendschap. Zomaar een aantal citaten uit een openhartig en gezellig gesprek.

Mirjam: "We ontmoetten elkaar in het eerste jaar, deden alle drie de opleiding Maatschappelijke Zorg. Onderwijsassistent vonden we alle drie toch leuker. Willianne en Dianne kenden elkaar al van de lagere school, ik ben er later bijgekomen. Er horen nog twee meiden bij onze vriendengroep, die doen Maatschappelijke Zorg en Beveiliging."
Dianne: "We hebben dezelfde interesses en natuurlijk raakvlakken omdat we dezelfde opleiding volgen. Maar er is meer nodig voor vriendschap, we hebben ook dezelfde normen en waarden. Bij discussies zitten we vaak op een lijn met z'n drieën.
Willianne: "In coronatijd hebben we contact gehouden met elkaar via onze groepsapp. We deden ook wel eens een kaartje bij elkaar in de bus. Spraakberichtjes waren ook een goed middel, die zijn toch wat persoonlijker. Je kletst zo drie minuten vol. Onze vriendschap is in die tijd niet minder geworden, eerder meer."

"We deden ook wel eens een kaartje bij elkaar in de bus"

Dianne: “Als vriendinnen hebben we best diepe gesprekken met elkaar. Op school heb je het over vragen als "wie ben je" en "waar sta je voor". Daar hebben we het over, maar ook over het geloof en de toekomst. Praten met elkaar lucht op en geeft ruimte in je denken.
Willianne: "We praten dus eigenlijk nooit over kleding of zo. Nou ja, we hebben wel even afgestemd wat we aantrokken voor de foto, maar verder niet (zegt Willianne met een glimlach, red.). We geven elkaar tijdens onze gesprekken soms tips, aan de tips van een ander heb je veel. Zo kunnen we van elkaar leren."
Mirjam: "We zeggen alles tegen elkaar. Openheid en communicatie bepalen of je vriendschap goed zit. Soms sluit iemand zich af. Dan vragen we ernaar en als er iets is, geven we elkaar feedback."